KBO Elshout stapt op de fiets
Een hele dag fietsen volledig verzorgt

Wie wil dat nu niet? De 42 leden die woensdag 19 juni klaar stonden zeker wel. Die hadden er zin in en daarbij was het weer ook nog eens goed gezind. Dat zag er de dag ervoor niet naar uit maar misschien hebben de kaarsjes wel geholpen die opgestoken waren bij Elshouts Wonderbare Moeder.

In drie geroepen vertrok men met volop ruimte tussen de groepen. Veiligheid voor alles zeggen ze bij KBO Elshout, iedereen had dus ook een veiligheidsvest aan. Eerst een stuk door Elshout alwaar men uitgezwaaid werden door dorpsgenoten die toevallig net buiten waren. Over de polderweg richting Heusden/Heesbeen. Daarna de brug over de Maas, langs Kromme Nol en voor de Rijksweg ging de tocht richting Genderen. Het was nog even spannend of de afspraak voor de koffie wel goed ontvangen was want tegenwoordig vind je niet makkelijk meer een restaurant wat open is s-morgens en waar je zo vroeg al terecht kunt. Maar hier wel. De afspraak was genoteerd en de kopjes stonden klaar.

Na de koffie ging het verder. Over achteraf weggetjes weer terug naar de Rijksweg die overgestoken werd om aan de andere kant verder te rijden naar het dorp van Marianne Vos, Babyloniënbroek. Prachtige huizen en mooie tuinen waren hier te zien. Er werd weer afgeslagen richting de Rijksweg om net ervoor de weg naar Dussen te nemen. Ook hier weer prachtige stukken natuur, en mooie huizen langs een watertje. Aan Kasteel Dussen werd voorbij gegaan en door naar het centrum voor de lunch. Prachtig weer dus buiten op het terras eten. Het twaalfuurtje en kopje soep ging er bij iedereen goed in. Omdat er nog tijd over was konden de dames nog even gaan snuffelen in de grote kledingzaak die dit dorp rijk is. Na het showen van de gekochte kleding kon er weer opgestapt worden.

Omdat de rit nu over de smalle dijk ging moest er achter elkaar gefietst worden want er reden ook auto’s over deze weg. Bij de klompenmakerij was de volgende stop. Vrij snel wel na de lunch maar hier was een toeristische route geboekt met de Hankomotief. Een uur lang rondrijden in het treintje met uitleg van de chauffeur/gids die alles wist over de bezienswaardigheden in de omgeving. Terug bij de fiets was er eerst nog een flesje water om de ergste dorst te lessen en kon er weer gefietst worden. Weer het lange stuk achter elkaar rijdend over de dijk om de Rijksweg weer over te steken om aan de andere kant richting Elshout te gaan.

Menig keer hoorden we zeggen dat men over weggetjes fietsten die niet bekend waren en dat is goed om te horen dat er toch nog onbekende wegen zijn voor de deelnemers. Er werd nog een keer gestopt voor een lekker ijsje wat gezien de zon die de hele dag geschenen heeft goed heeft gesmaakt. Daarna kon de laatste 10 km gefietst worden. Er waren al wat mensen afgehaakt om een route te fietsen die voor hen gerichter was naar huis. Want KBO Elshout heeft niet alleen Elshoutse leden maar ook uit de naastgelegen dorpen.

Om 16.30 uur kwam een groep zeer tevreden mensen weer terug op plaats van vertrek. Moe maar voldaan van een leuke dag en met 45 km fietsen in de benen. Gelukkig was de “bezemwagen” niet nodig geweest en is alles prima verlopen. Er moet nu weer een jaar gewacht worden op een volledig verzorgde fietsdag maar je kunt wel iedere eerste maandagmiddag en iedere derde woensdagmorgen mee fietsen. Kijk op de website van KBO Elshout in de activiteiten kalender voor tijden en datums. Er gebeurd meer bij KBO dan fietsen.